Vad säger forskningen om utomhusundervisning?
Forskningsområdet domineras av effekter på inlärning och utveckling hos barn och ungdomar via friluftsliknande insatser i förskola och skola utomhus. En samlad bedömning av forskningen visar tydligt att elever får positiva effekter på bland annat inlärning, arbetsminne, koncentration, personlig och social utveckling, hälsa, fysisk aktivitet och motivation när undervisningen delvis sker utomhus, gärna i gröna miljöer. Ökad undervisning utomhus leder också till positiva effekter i teoretiska ämnen såsom matematik, språk och naturkunskap.
Omfattande forskning om inlärning utomhus
Det finns mycket forskning och litteratur om utomhuspedagogik både från Sverige och utomlands. För dig som önskar fördjupa din kunskap inom detta finns här en rad länkar till de som kunniga experter och forskare inom området, kopplade till Luften är fri, har sammanställt.
Undervisningsmaterial kopplat till läroplanen
Under Hitta undervisningsmaterial finns massor av bra material som är framtaget att följa läroplanen. Inspirerande och roliga undervisningsupplägg som går att använda hela eller delar av.
Fördjupa dig
Litteratur
Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet
Utomhuspedagogik, Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet
Utomhuspedagogik som kunskapskälla – närmiljö blir lärmiljö
Friluftshistoria – från `härdande friluftslif´ till ekoturism och miljöpedagogik
Artiklar
Lättare att lära sig spanska i skogen, intervju i SvD
Skoltrötthet botas med lektioner ute, SvD
Välkommen till kvartsamtal – att lyckas med utomhuspedagogik (PODD)
Låt inte pedagogiken stanna innanför tröskeln, debattartikel i VP
Environmentalism is born with exposure to nature before age 11, mongabay (eng.)
Artikelsamling om utomhuspedagogik, Cornell University (eng.)
Developing ecological literacy in a forest garden: children’s perspectives, (eng.)
Pilotstudie i Helsingborg, en kombination av mobil pedagogik och utomhuspedagogik